תרפיה בריצה – ריצה שפותחת את הלב ומחזקת את הגוף

תרפיה בריצה

מהי תרפיה בריצה? תרפיה בריצה

תרפיה בריצה היא שיטה טיפולית הוליסטית המשלבת גוף נפש ומטרתה להביא לאיזון רגשי. הרעיון הוא להפוך את הריצה לחלק משגרת היומיום, כאשר הכושר נבנה בהדרגה ומותאם למטופל, לפי היכולות הפיזיות וסוג הקושי הנפשי.

לעומת הטיפול הפסיכולוגי המסורתי שמתבצע בקליניקה בשיחה וישיבה, בטיפול בריצה המפגשים מתקיימים בחוץ, בפארק או בשבילי הליכה. זו יציאה וחשיבה אל "מחוץ לקופסא" המאפשרת התבוננות נוספת ותקשורת פתוחה וחופשייה יותר. המטפל והמטופל הולכים או רצים יחד בקצב נוח המאפשר שיחה לפי הצורך בדרך שאינה מלחיצה.

תרפיה בריצה מתייחסת ופועלת דרך שלשה מישורים: גופני, רוחני, ויחסים בינאישיים.

יתרונות התרפיה בריצה

  • שילוב הריצה תורם להפחתה בחרדה , לביטחון פנימי במצבי לחץ ולשיפור בריכוז.
  • תרפיה בריצה נותנת מענה רחב ליכולת גופנית, רגשית ורוחנית.
  • ריצה בקבוצה בשילוב טיפול מסייעת בבניית קשרים חברתיים ולתחושת אינטימיות וקרבה.
  • מסייעת במקרים של הפרעה בקשב וריכוז.
  • מומלצת כטיפול מונע ומחזקת את הגוף והנפש ואת היכולת להתמודדות עם משברים.
  • מסייעת בתהליך דיאטה ובשמירה על משקל לאורך זמן.

מה ההבדל בין אימון ריצה לתרפיה בריצה?

בתרפיה בריצה הדגש בראש ובראשונה הוא על הנפש ועל התהליכים הרגשיים כאשר הריצה היא אמצעי לאיזון גוף-נפש.
באימון ריצה המטרה היא הריצה. מתייחסים למרחק, מהירות, קצב, סיבולת הדגש בעיקר על הצד הפיזיולוגי והמנטלי.

תרפיה בריצה חופשייה מתחרותיות

לא מסתכלים על האחר, אלא לומדים לכוון את הקשב פנימה אל העצמי, לתת מקום למחשבות, ורגשות שעולים. במקביל ישנה הקשבה לקצב הלב והקפדה על ריצה איטית שבה הדופק אינו עולה על 80% מהדופק המקסימאלי.

הריצה בתרפיה הינה ארוכה, איטית ובאופן קבוע

על מנת שיתרחשו תהליכים גופניים כגון שחרור של אנדורפינים מהמוח ושיפור סיבולת לב ריאה שישפיעו בהמשך על תהליכים רגשיים, מתבצעת ריצה למשך מינימום 20 דקות ועד שעה לפחות. ההמלצה הינה לרוץ שלש עד ארבע פעמים בשבוע.

מה תפקיד המטפל בריצה?

המטפל מתפקד בו זמנית כמאמן ריצה וכפסיכותרפיסט. המטפל קשוב לקשר בין התהליכים הגופניים לבין מה שקורה בנפשו של המטופל במהלך הריצה. המטפל נוכח בכל קושי, מחשבה אתגר ומסייע להתמודד עם הקשיים שעולים.

על התרפיה בריצה בעולם

התחום התפתח בארה"ב בשנות ה70 ע"י הפסיכיאטר תדאוס קוסטרובלה שבעצמו עבר תהליך שיקום מאירוע לבבי באמצעות ריצה . דרך ספרים ועשרות מאמרים שפרסם הוא מתאר את שיטת הטיפול.

הוא החל לרוץ עם המטופלים שלו והקים קבוצות תרפיה בריצה. הוא גילה שריצה ארוכה ואיטית בשילוב שיחה הביאו להפחתת חרדה, דיכאון, אובססיביות והתמכרויות.לעיתים המטופלים יכלו הצליחו להפחית במינון התרופות ואף להפסיק הודות לתרפיה בריצה.

במקביל לארה"ב, התפתחה התרפיה בריצה בגרמניה ובהולנד.כיום פועלים מספר בתי ספר לתרפיה בריצה המכשירים אנשי מקצוע בתחום.

למי מומלצת התרפיה בריצה?

  • לאנשים המתמודדים עם חרדות או דיכאון.
  • לאנשים המבקשים לשפר את הזוגיות וקשרים חברתיים.
  • למי שרוצה לעשות שינוי בקריירה.
  • לקשיים בקשב וריכוז.
  • לשיפור התקשורת המשפחתית.
  • להתמודדות עם משברים או טראומות.
  • לכל מי שמבקש לשפר את איכות החיים וה well being .

הכתבה הוכנה ע"י רחל ריינגוירץ, מטפלת בריצה 0545407603
אתר: http://www.rachelrun.com