פעילות גופנית וירידה במשקל

בתאריך: 03.12.2013

סוגיה מרכזית המעסיקה את רובנו היא משקל הגוף שלנו. בעיקר בתחום ספורט אירובי בו לכל ירידה של ק"ג עודף תהיה השלכה ישירה על הביצועים בספורט וירידה משמעותית בעומס המופעל על המפרקים. האם פעילות גופנית לבדה תוביל לשינוי המיוחל או שמא יש צורך בהתאמת התזונה?

איך יורדים במשקל?
התיאוריה המקובלת הינה תיאוריה מתמטית הגורסת כי יש להוציא יותר אנרגיה (קלוריות) ממה שמכניסים. השאלה הנשאלת היא האם תוספת של פעילות גופנית לבדה יכולה לגרום למשוואה זו? מסקירת מחקרים נראה כי לפעילות הגופנית השפעה מוגבלת בלבד על ירידה במשקל, ההשפעה המשמעותית תחול רק כאשר אין שינוי בצריכה הקלוריות, כלומר מה שאנו אוכלים. לצערנו, לרוב כאשר מתאמנים יותר גם אוכלים יותר. ללא שילוב נכון של אימונים עם תזונה מתאימה לא נראה תוצאות במשקל.

הבדל בין משקל גוף ואחוז שומן
חשוב לציין כי המטרה אינה ירידה במשקל באופן כללי, אלא ירידה באחוז השומן. משקל גופנו מורכב ממספר רקמות, נהוג לחלקם לשניים, מסת גוף רזה ומסת שומן. מסת הגוף הרזה מורכבת בעיקרה ממסת שריר, אשר היא הרקמה הפעילה המייצרת כוח וחשובה לכל פעילויות הספורט. במהלך ירידה במשקל המטרה היא לשמור על מסה זו ולצמצם את רקמת השומן אשר כמעט ואינה פעילה.

לסיכום, הדרך היעילה והטובה ביותר לירידה באחוז שומן הינה שילוב של תזונה המותאמת לתוכנית האימונים וסדר היום האישי.

[author ]מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc צוות התזונה בהנהלת יעל דרור ברכז רפואי מדיקס. www.yaeldror.co.il [/author]