פעילות גופנית בקרב ילדים ובני נוער

מאת: שני כהן, מדריכת ספורט ותנועה לכל הגילאים
כמורה לחינוך גופני לילדים בכיתות א'-ד', אני רואה חשיבות רבה לדסקס את נושא הפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני נוער.
סקר בינלאומי מציב את ישראל במקום האחרון בהרגלי פעילות גופנית בבני נוער.
פעם, הפעילות הגופנית עזרה לנו לחיות, להשיג אוכל, להתקיים.
היום, הפעילות הגופנית היא בגדר אופציה בקרב ילדים ובני נוער.
חשיבות הפעילות הגופנית עולה בעידן המודרני וזאת משום אורח החיים המודרני, השפע הקיים, ההרגשה שאנו הולכים לכיוון הישיבה מול המחשב, מול השולחן ופחות הנעה של הגוף.
אצל ילדים ובני נוער, החשיבות היא  הרבה יותר גבוהה שכן היא משפיעה על ההתפתחות הפיזית, הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית על עולמו של הילד.
הפעילות הגופנית אליה נחשפים הילדים היא קודם כל בינקות: הרמת הראש, הגלגול, הזחילה וכלה בהליכה, ריצה ובפעילויות מוטוריות מורכבות יותר.
הילדים פעילים בגן ובבית הספר בפעילויות גופניות שונות הדורשות קואורדינציה, הנעה של הגוף, הכרת איברי הגוף, מוטוריקה עדינה וגסה.
הפעילות הגופנית גורמת בראש ובראשונה להנאה, ילד פעיל הוא ילד מאושר. היא גם תורמת לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי. אין ספק שלקחת ילד לחוג ולא משנה לאיזה חוג, מביא את הילד להרגיש אהוד יותר, מצליח, מועצם וזו היום המטרה שלנו כמבוגרים- לתת לילד את הכלים להיות ילד בעל ביטחון עצמי, ילד מועצם, ילד שמח.
כיום, הגירויים הם רבים ומגוונים. הילדים שלנו נחשפים לשעות טלוויזיה רבות, לישיבה ממושכת מול המחשב, הפלייסטיישן, ה- Wii ועוד רבים אחרים. גם גירויי התזונה לא ממעיטים להגיע.
חשוב לזכור שלילד העושה פעילות גופנית יש הרכב גוף בריא יותר הכולל גם מסת עצם  גבוהה יותר, מסת שריר וכוח רבים יותר וכך לאחוזי שומן נמוכים יותר. נמצא כי ילד פעיל בעל סיכוי רב להיות מבוגר פעיל שכידוע הוא מבוגר בריא יותר.

sport3

אז אילו מחלות ניתן למנוע בגיל המבוגר על ידי פעילות גופנית בגיל הצעיר?

  1. השמנה- לפעילות גופנית השפעה ישירה על מניעת השמנה וסיבוכיה. ילדים בעלי עודף משקל העוסקים בפעילות גופנית יחול שינוי בהרכב הגוף, אחוזי השומן ועליה במסת השריר. לא תמיד נצליח לראות ירידה משמעותית במשקל אולם הפעילות הגופנית תצליח למנוע סיבוכי השמנה.
  2. אסתמה- אסתמה הנה מחלת ילדים כרונית השנייה בשכיחותה. פעם חשבו כי הסובלים מאסתמה צריכים להימנע מפעילות גופנית שכן הפעילות תגרום להתקף אסתמה. אולם היום מומלץ לילדים הסובלים מאסתמה לבצע פעילות גופנית שכן היא עוזרת לירידה במספר ההתקפים ובחומרתם ולצריכה פחותה בתרופות.
  3. אוסטיאופורוזיס (דלדול העצם)- אמנם האוסטיאופורוזיס הנה מחלה בגיל המבוגר אך ניתן למנוע את הגעתה על ידי פעילות גופנית בגיל הצעיר על ידי עלייה במסת העצם. ככל שנפעל יותר בגיל הילדות והבגרות כך נבטיח צפיפות עצם גבוהה יותר. חשוב לדעת שצפיפות העצם אליה הגענו עד גיל 30-35 זה חוזק העצם שיישאר. לא ניתן מעל לגיל 35 להעלות מסת עצם, ניתן רק לשמר.

פעילות גופנית ולימודים:

נמצא קשר ישר על הצלחה בלימודים בקרב ילדים פעילים גופנית.
כחלק מתכנית הלימודים של משרד החינוך, הילדים מקבלים בבתי הספר שעתיים שבועיות של שיעורי חינוך גופני ובכך תורמים לשיפור היכולת האקדמית. השיפור בא לידי ביטוי בזיכרון, בהישגים, בריכוז ובהתנהגות.
במחקרים שנעשו מצאו כי רמת פעילות גבוהה מלווה הישגים אקדמאיים גבוהים יותר!

לאחר שהבאתי בפניכם את הנתונים היבשים, אמליץ את ההמלצות הבאות שיעזרו לנו להפוך את ילדנו לילדים פעילים:

  1. הגבלת זמן טלוויזיה / מחשב / טלפון וזאת כדי להגביל את זמן הישיבה הממושכת. ההמלצה היא להגביל לשעתיים ביום.
  2. ביצוע פעילות גופנית יומיומית למשך 45 דק'. זו פעילות שיכולה לבוא לידי ביטוי בשיעורי חינוך גופני בבית הספר, חוגי אחר הצהריים, טיול משפחתי וכדומה.
  3. תזונה- הכוללת כמה שיותר ירקות, פירות, לחמים מלאים. פחות מתוק ויותר ממרחים / חטיפי בריאות.
  4. שתיית מים מרובה.

sport2

אני מאמינה שככל שנקדים לחנך את ילדנו לאורח חיים בריא, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית כך נעניק להם חיים שמחים, מאושרים ובריאים יותר!

 

שלכם,
שני כהן, מדריכת תנועה וספורט לכל הגילאים.

לכל הכתבות של שני כהן