כאתלט וכספורטאי יצא לי להתאמן ולהתחרות במדינות רבות ברחבי העולם.

הפעם אני רוצה לספר לכם על מסע מיוחד למדינה שהצמיחה את טובי הרצים בעולם – אתיופיה.

בילדותי בהולנד, כשהייתי רץ צעיר, גדלתי על דמותו של הרץ האגדי אבבה ביקלה, שניצח יחף במרתון רומא ב-1960. שנים מאוחר יותר, ב-1988, ראיתי את הרץ האתיופי דנסימו שובר את שיא העולם במרתון רוטרדם בתוצאה של 2:06:50.

מחנה אימונים באתיופיה 893עליתי לישראל ב-1990, בתקופה של גל עלייה גדול מאתיופיה. מהר מאוד מצאתי את עצמי מאמן רצים אתיופיים, וכך התקרבתי להכיר את תרבותם. במהלך השנים הזדמן לי לקחת עימי רצים אתיופיים רבים למחנות אימונים בהולנד מולדתי. ב-2007, כשאימנתי את הרץ העיוור בזה נבבה לקראת המשחקים הפרא-אולימפיים, פגשנו במרתון ברלין את היילה גברה סילאסי, הרץ הטוב בכל הזמנים. מאוד שמחתי כשנקרתה לי הזדמנות לבקר באתיופיה, מולדתם של רבים מהרצים  שעברו תחת ידי.

נסעתי יחד עם זוהר זמירו, השותף של ב-Running Academy Israel, כדי לחוות מקרוב את תרבות הריצה ואת מסגרות האימונים המקומיות, ללוות אתלטים שלנו שהשתתפו במחנה אימונים וכמובן ללמוד מהמאמנים המקומיים.

התחושה עם ההגעה הייתה שנחתי בעולם אחר, לא מוכר, לא דומה בשום אופן לעולם המודרני. ערבוביה של בתי אבן ובקתות קש, מכוניות בנות 50 נוסעות בכבישים הצרים, במקביל לעדרי עיזים, חמורים, ובעיקר לאלפי אנשים שצועדים ברחובות בהעדר תחבורה ציבורית.

מחנה אימונים באתיופיה

וילם לאוקס – אימונים בשדות

האימון הראשון התקיים בשדות. הגענו לשטח הררי מחוץ לעיר, בגובה של 2,500 מ'.

מזג האוויר נעים, ולאט לאט הולכים ומתאספים עשרות רצים, ביניהם אלופי עולם לשעבר. לא היה לי קל להתרגל לאוויר הדליל ומצאתי את עצמי מתנשף אחרי רבע שעה, בעוד שסביבי כולם רצים כאיילות בשדה.

מחנה אימונים באתיופיה 975למחרת נסענו מוקדם בבוקר לאימון כביש. מכל הכיוונים הגיעו מאות רצים, מאורגנים בקבוצות על פי רמה ומקיימים בשקט ובמשמעת את תרגילי התנועה שלהם. הופתעתי לראות את הביגוד והציוד האיכותיים, כולל שעון GPS. המאמנים נותנים הוראות ברורות לכל קבוצה לגבי הקצב והמרחק שעליה לרוץ, ומלווים אותם ברכב. מדי 5 ק"מ הם מקבלים משקה איזוטוני.

במהלך השבוע, נסענו מדי בוקר לראות אימונים במקום שונה. ככל שהתרחקנו מהעיר, נחשפתי לתנאי חיים פשוטים וכפריים: אנשים 1001מחנה אימונים באתיופיהעם דליים שואבים מים, ילדים צועדים בשדות לביה"ס שלהם, שהוא למעשה צריף עץ קטן, רועי עיזים. מדהים לחוות את כל הרשמים הללו תוך כדי ריצה בנופים יפהפיים. כאדם הלבן היחידי בשטח, קיבלתי עידוד רב מכל האנשים שראו אותי רץ. שוטר מחא כפיים עבורי וילדים קטנים רצו לצידי.

את אחד האימונים קיימנו באצטדיון האולימפי באדיס אבבה. כבר בשש בבוקר האצטדיון הומה מאות רצים, שמתאמנים בשקט ובסדר מופתי. נדהמתי מכך שלא שמעתי צעקה אחת ולא נתקלתי בשום סוג של מתחים או כעסים. פגשתי מאמני נבחרות ושמחתי לשמוע מהם על שיטות האימון והתפיסות שלהם, ופגשתי את האחיות דיבבה לצילום משותף.

חוץ מאימונים, אכלתי הרבה אינג'רה ושתיתי הרבה קפה אתיופי במסעדות רחוב פשוטות.

מחנה אימונים באתיופיה - וילם לאוקס 803

בית קפה אתיופי

הספקתי גם לטייל – ביקרתי במוזיאון האדום שמציג תיעוד מתקופתו של הרודן מנגיסטו, בארמון של הקיסר מלניק, ובמחנה האימונים של היילה גברה סילאסי. התרשמתי מאוד מהתנאים המצוינים במקום, ומהיופי של האזור.

ברגע שנחתי בארץ, ידעתי שאני רוצה לחזור לאתיופיה. לשוב ולפגוש את האנשים העדינים ומסבירי הפנים, את הנוף המדהים, את אווירת הריצה הייחודית של המקום. הבנתי שאת החוויה החזקה שחוויתי, אני רוצה לחלוק עם אנשים נוספים. יחד עם זוהר, החלטנו לקיים מחנה אימונים לרצים ישראלים באתיופיה.

מחנה האימונים מאורגן ע"י Running Academy Israel  בשיתוף עם מרתון ישראל.

המחנה מיועד לרצים מן השורה, שמעוניינים לחוות חוויה יוצאת דופן ולהכיר את אתיופיה דרך הריצה.