לרוץ בעוצמה כדרך חיים

מאת ערן שומרון

 

לפני שלושה חודשים סיימתי את מרוץ סובב עמק. 166 ק"מ המשולים למסע של רבע  חיי אדם.  בדרך הארוכה לשטחים עמוסי הדרדר, האבנים והנוף המרהיב הזה פגשתי אנשים רבים. נשאלתי שאלות  רבות והתבקשתי לייעץ לרצים מתחילים וותיקים . אנסה לסייע ככל יכולתי .

כולם רוצים לרוץ . זה אפילו די מובן.

אנו אוהבי טרנדים . כשהשכן שלנו , הבוס שלנו, הבת של השכן רצים  גם אנו רוצים לרוץ. כולם רוצים לרוץ.

לרוץ זה קל- מכנס , חולצה וזוג נעליים מרוט ומספיקים בכדי לצאת למרחבים  עם מוזיקה באוזניים , חבר על יד או סתם מחשבות ורעיונות שמפוצצות במרחבי הראש.

אנו מחפשים פתרונות מהירים להרזיה , האישה /הבעל  העירו שעלינו מעט במשקל, אנו מתכוננים לדייט ראשון  – אנו יודעים שפעילות גופנית מסייעת לירידה במשקל – אז קדימה לרוץ .

לרוץ זה "הטבעי" של האדם . מה היה לו לאדם הקדמון לפני אלפי שנים מלבד זוג רגליים במרדפיו אחר הצידה , בחיפושיו אחר מקור שתיה ?

אז הנה לו לאדם סיבה ועוד אחת לצאת ולרוץ אבל- איך ? כמה? מתי ולמה ? על כך אנסה לענות מעת לעת.

התופעה הבולטת ביותר בה אני נתקל בשנה האחרונה היא הרצון לרוץ מעכשיו לעכשיו – מרתון , חצי מרתון , עשרה ק"מ – הכול מהר , מהר כמו מרק נמס בכוס.

אנשים שרק אתמול היו "בטטות כורסא" עם הגופייה הלבנה, הכרס המשתפלת ושלט הטלוויזיה ביד- רוצים לרוץ בתוך חודש חמישה ק"מ, בתוך חודשיים עשרה ועד סוף השנה מרתון .

את הכול הם מבקשים לעשות  ללא הרגלי ריצה, תכנית מסודרת, אימונים קבועים ובנייה יסודית של הגוף. כאן טמון הפער בין ההצלחה וההנאה לכישלון, הכאב והפציעות .

ישנם מספר מושגים שיש לתת את הדעת עליהם:

  1. הדרגתיות – העבודה , האימונים, ההתקדמות חייבים להיות הדרגתיים .
  2. רציפות – מי שמעוניין להפוך את הריצה למשהו שבשגרה חייב להקפיד על רציפות של 3-4 אימונים בשבוע לפחות. מספר אימונים פחות מכך- עלול לגרום לפציעה.
  3. חיזוק וגמישות – הבסיס לבניית בניין הוא יסודות עמוקים , מבוטנים היטב. מתיחות ותרגילי גמישות , תרגילי עומס וחיזוק – ימנעו פציעות ויכינו אותנו היטב לקראת הדרך אליה אנו מכוונים.
  4. סגירת פערים- יש לנו 2 סוגי זיכרון- זיכרון הראש וזיכרון הגוף. הראש זוכר שבגיל 14 שיחקנו כדורגל במשך שלוש שעות באופן רצוף . הראש זוכר שניתרנו מעל חומת ביה"ס בקלות. הגוף מנגד- מגיב לאחר שנים / חודשים כה רבים  , אחרת לחלוטין. יש צורך לבצע התאמה ולסגור  "פערי מתח" בין הראש ובין הגוף.

לסיכום : אין זה משנה אם אתה מתכונן לריצת מרתון או לחמישה ק"מ – רץ מתחיל חייב להקפיד על יסודות , סבלנות, ועבודה רציפה.

תעשו חיים- רוצו בעוצמה.