טיפים והמלצות מאת שפית עינת מזור

רבים שואלים מה הקשר בין הפרי המיובש לבריאות? כיצד  ריכוז רב של סוכר יכול לקדם אותנו ?

אכן, הפירות היבשים בעלי ערך קלורי גבוה אך אין לי שום ספק כי הם עדיפים מממתקים ושוקולדים, שימו לב לכמויות שאתם צורכים (מאד קל להסחף ולאכול הרבה יותר מהמומלץ) אך, לפניכם מספר אפשרויות לכמויות הפירות היבשים שניתן לאכול עד 100 קלוריות:
שלושה תמרים, עשרים צימוקים,חמש תאנים מיובשות, שישה משמשים.
מה שניתן בודאות לומר שבאופן מדוד, הפירות היבשים עוזרים להעלאת האנרגיה בגוף בעיקר אחרי מאמץ גופני רב, לאנשים הסובלים ממשקל ירוד הפירות עוזרים בבניית שרירים ומסת גוף ואף מונעים עצירות בזכות הימצאות הסיבים התזונתיים.

יש לשים לב כי הפרי היבש מכיל ריכוז גבוהה של סוכר ואינם מומלצים לחולי סכרת, לחולי קנדידה ולסובלים ממערכת חיסון חלשה.קיימת חשיבות רבה  לצחצוח השיניים אחרי אכילת הפירות היבשים כיוון שהם נדבקים לשיניים ומכילים ריכוז סוכרי גבוה.כמו כן, חשוב לשתות הרבה מים עם הפרי כיוון שלפרי המיובש קיימת נטייה לחסימת המעי.

ההמלצות לגבי בחירת הפירות המיובשים וממה להזהר:

ההמלצה הגורפת היא לצרוך פירות יבשים אורגניים ללא תוספים וחומרי טעם, ריח וצבע.כאשר הפרי מיובש לא רק ריכוז הסוכרים עולה אלא גם ריכוז הכימיקאליים עולה.אומנם פירות יבשים אורגניים לעיתים,יפים פחות מבחינה חיצונית אך אין הם מסכנים את בריאותנו.

אגוזים ושקדים יש לקנות עם קליפה ולצרוך אותם טבעיים, לא מומלחים ולא קלויים כיוון שחומצות השומן הטובות נהרסות בתהליך הקלייה וההמלחה.פעולת הייבוש מקהה את צבע הפרי ומשנה את הטקסטורה של הפרי.ויטמין C נהרס בתהליך וריכוז הסוכר עולה.

יש להזהר מחומרים רעילים – רוב הפירות היבשים הממוסחרים גדלים עם חומרים רעילים כמו דשנים וטוקסינים למניעת מזיקים.המשמשים לדוגמא, מטופלים בחומרים רעילים המונעים את היווצרות העובש על הפרי, לפירות טרופיים כגון אננס ומנגו מוסיפים תוספות של סוכר להגברת המתיקות.

לצימוקים בהירים, תפוח עץ בהיר מיובש, בננה ומשמש מוסיפים גופרית בכדי לשמר את הצבע הבהיר של הפרי.בתהליך הכנסת הגופרית , נהרס ויטמין B הקיים בפרי והגופרית גורמת לתגובות אלרגיות ביחוד לאסמטיים. אמנם משרד הבריאות האמריקאי מנע את השימוש בגופרית עוד בשנת 1986, אך רק במוצרים טריים. הגופרית עדיין מוחדרת לפירות מיובשים,יין ומוחמצים שונים.

שימו לב  לתוספות הסוכר – תוספות של סירופ תירס וסוכר הינן תוספות שכיחות לפירות יבשים ממוסחרים בכלל ולפירות טרופיים מיובשים בפרט. לעיתים התוויות שעל האריזה לא תשקפנה את התכולה  והכיתוב יהיה: ללא סוכר או ממותק ע"י מיץ פרי.תהליך ההמתקה כולל ספיגה של הפרי בתמיסת מי סוכר עד שריכוז הסוכר בפרי יהיה 80 %. פירות מסוג זה יכללו לרוב בגרנולה ובתערובת מוכנה של אגוזים ופירות יבשים "טרייל מיקס".

באם הינכם נוגעים בפרי יבש בעל טקסטורה שאינה חלקה, מגורענת או לחילופין יש עליה זיגוג- קרוב לודאי שהיא ממותקת.

 

הכותבת היאשפית עינת מזור, מאמנת לאורך חיים בריא דרך בישול בעידן המודרני ומפתחת שיטת תזונה להנעה לקבוצות ולפרטיים. בפייסבוק- שפית עינת מזור- המרכז לתזונה בריאה.

DANP4813