אימון מנטאלי – מה זה בעצם ?

 

מאת:  אסף לב

אימון מנטאלי הינה דיסציפלינה שהולכת ותופסת תאוצה ועניין בקרב ספורטאי עילית, כמו גם בקרב ספורטאים עממיים ובכלל, בקרב כל מי שחי כאן, עובד, "נלחם" ומשתדל לעשות דברים בצורה טובה יותר; הספורט הוא האמצעי עמו אני עובד (האם סטטי בטןפלאנק – זה רק יכולת של שרירים בבטן או שזה גם יכולת להתמודד עם קושי בראש) ? איך אני מתמודד כאשר הגוף מתחיל לרעוד ופחות חמצן מגיע לאיבריי הגוף – למוח, לשרירים ולפריפריה

אימון מנטאלי 1

 

זה כלל לא משנה האם אתה "תקוע" במקום העבודה כבר כמה שנים בלי להתקדם או בלי להיות שבע רצון ממה שאתה עושה, או שאתה הולך ומשמין בכל שנה בעוד 2 ק"ג וכבר המון זמן מתכנן להפסיק לעשן ולהתחיל לעשות ספורט . . . האימון המנטאלי יכול לעזור באמצעות שיטות מגוונות ופשוטות יחסית להביאך למקום אליו אתה רוצה להגיע, אל המקומות אליהם אתה מאמין שמגיע לך להגיע.

מטרתה הראשונית של דיסציפלינה זו היא ליצור מצב בו אנשים – ספורטאים יתפקדו ויבצעו את המוטל עליהם בצורה טובה יותר, פשוטו כמשמעו; המטרה השנייה והנעלה לא פחות היא לפיה האדם שעובד עמי על אימון מנטאליבין אם הוא ספורטאי ובין אם לא היא לעשותו מאושר יותר ממה שהוא עושה, בכל תחום.

כך, למשל, ניתן לראות קבוצה כמו מכבי ת"א בעונת הכדורסל 2012 – 2013, בה כולם כבר הספידו אותה, למעט היא עצמה. הקבוצה זכתה לעבוד עם מאמן כדוגמת דיויד בלאט שהוא, איך אומרים, מומחה לאימון מנטאלי, זה הצליח לגרום לכולם "להרים את הראש", להאמין, להבין מה זו המסורת של מכבי ת"א – שאף פעם, אבל אף פעם לא מרימים ידיים והנה, הקבוצה שוב בעניינים עם חצי רגל בהצלבה באחד הקאמבקים הגדולים של עולם הכדורסל האירופאי. עם זאת וחשוב לציין ולשים לב: הפיינל פור לא הוגדר השנה במטרות של מכבי ! נכון, תמיד זה ברקע במועדון בכזה סדר גודל ועם כזו מסורת, אך כשאני עובר על גזרי העיתונות, אני רואה שמדובר בעיקר על עונה כלכלית, עונה של בניית סגל, אך בהחלט לא מדובר בר' גליי על כך שהפיינל פור זו המטרה. היום, כולנו יודעים לאן הגיע בלאט עם היכולות המרשימות שלו בהובלתו בעונתו הראשונה ב נ.ב.א את קליבלנד קאבלירס לעונה מופלאה ועד לגמר שרבים חושבים שיכל היה להיגמר אחרת אלמלא הפציעות של שני שחקני הרכב .

הגדרת מטרות אם כן, לטווח קצר ולטווח ארוך וכאלו שיהיו ריאליות ונהירות מהווה נדבך מרכזי בתפקוד המערכת: גם עם זו מערכת – קבוצה וגם במערכת אישית בו על הספורטאי לתעד ולנהל מעקב אחר ביצועיו ולהתייעץ עם מאמנו על כיוון ודרך ההתקדמות וכן, חשוב לציין את זה שכולנו שואפים להתקדם ובמקביל כולנו מתבגרים . . . אסיים לכתוב מאמר זה "זקן" ב 3 שעות לערך מזו שהתחלתי בו. דוגמא: מצורף כאן סרטון שלי ממירוץ רעננה שנערך לאחרונה אשר היווה עבורי נקודת ציון ובחינת ההתקדמות אל המטרות שהצבתי לי בתחילת העונה ולפיהן בדרך אל ירידה מ 40 דקות לתחרות של 10 ק"מ יהיה עליי ראשית לכל, לרדת מ 20 דקות ל 5 ק"מ בתחרות רשמית. הקריטריונים אותם בחנתי במירוץ זה היו פיזיים – ק"מ שבועי וכמות אימונים בתקופה הנתונה, כמובן משקל גופי (מבחינת יכולותיי זה חייב אותי להיות מתחת ל 80 ק"ג – בדוק ומתועד במשך שנים) וכמובן, הקצב (pace) אליו אני מצליח להגיע ולשמר באימונים בתקופה שטרם התחרות הנידונה. בהיבטים מנטאליים, חשוב היה לי "לדחוק את עצמי לקצה" ולדעת שסבל וקושי יהיו מנת חלקי בבוקר תחרות זו (סלחו לי, אולם בבוקר תחרות אני מבלה בשירותים מספר פעמים לא מבוטל – בערך כמו ברווז . . .) וגם כאב ראש קל הוא מנת חלקי בבוקר שכזה אשר מקשה עליי אפילו בביצוע חימום נאות וזאת ועוד, התת – מודע שלי פועל באופן כה חזק עד אשר אני לוקח עמי את כל אשר הכנתי בלילה הקודם ואת רצועת הדופק אני משאיר בבית . . . כנראה, למען לא אראה את הדופק הגבוה שלי ואכנס למחשבות מיותרות והרהורי פרישה / עצירה / האטה. כך, המאבק הזה בין הגוף (שבהחלט היה מוכן) לנפש אשר תורגלה והתכוננה ליום זה גם ולעתים בעיקר דרך תרגולי נשימה וויזואליזציה הביאה אותי לתוצאה ואל היעד אליו התכוננתי בתקופה הנידונה. להלן סרטון הוידאו מאזור ק"מ 4 בו הנפש, הנשמה "נוטלת פיקוד" ומביאה אותך בבטחה ובאחריות – תחת הגדרת היעדים – למקום בו כה רצית להיות . . . הפודיום של המקום השלישי ובתוצאת שיא של 19:40 דק' הינם רק בונוס.

צפו בסרטון: מירוץ גלעד – רעננה – 5 ק"מ

 

אימון מנטאלי אם כן, למעשה משלב בין יכולות אנושיות גופניות גנטיות – מולדות, עם יכולות נפשיות אישיות של הספורטאיהמאומן ובוחן אותם במפגש עם המציאות (במסלול, במגרש) ומחוצה להם והשפעתו של כל תחום על האחר. ידוע ודובר רבות על ספורטאים מצטיינים שאינם יודעים להתחרות ולהיפך. מיותר לציין שזה שיודע להתחרות חייו הופכים קלים הרבה יותר, הן בהיבט מנטאלי והן בהיבט אימוני גרידא. כהמשך לזה, אנו עוסקים גם ביכולת מיקוד, ריכוז ואבחנה בין עיקר ותפל וכפועל יוצא של זה, עוזרים בבניית "רוטינות" – סדרה של פעולות קבועות העוזרות לחוש בנוח, במצב מוכר, מצב כמעט טבעי שעוזר רבות בעיקר במצבים סגורים במשחק – מכת עונשין בכדורגל, זריקת עונשין בכדור סל וכדומה. כאן, בחרתי להביא דוגמא נפלאה לסרטון מוטיבאציה חיובי המתקשר בעיני להמון דברים שאני, כמאמן, רוצה להביא עמי: עבודה קשה תוך שילוב של ריצה וקריאה running and reading. מוגש על ידי אייקון תרבות אמריקאי, וויל סמית:

 צפו בסרטון: 2 מפתחות לחיים טובים יותר

 

האימון עוסק ברמת עוררות מיטבית של השחקן (האם קר כמו רוז'ה פדרר או אמוציונאלי יותר כאנדי מארי) ? מהי רמת העוררות הטובה ביותר עבור השחקן ולא פחות חשוב מזה, באיזה ספורט מדובר – טניס או כדור מים, למשל. העיסוק בתחום בוחן גם את רמות הלחץ ו / או החרדה בהן נמצא הספורטאי, כל שכן, כאשר מדובר בהחלטות הרות גורל במשחק וביתר שאת לקראת סוף המשחק או אז רמות האדרנלין, הלחץ והעייפות עולות באופן טבעי: לצפייה בסרטון על שחקן כדורסל שלא עומד בלחץ בשניות האחרונות של משחק. עוד עוסק האימון באיכות החיים של הספורטאי ואומר, מה המשמעות של שיפור יכולת הספורטאי בהיבטים ספורטיבים, לעומת היבטים חברתיים – האם הם פוגמים בהם, האם הם משפרים אותם ? וכמובן, ההקשר שלהם למגרש. האימון המנטאלי יוצר מסגרת עבודה, יוצר תחום, חיץ, בו הספורטאי יכול להביע את רגשותיו בצורה חופשית – הנאמר בין מאומן למאמן מנטאלי הנו מחויב בסודיות מלאה, בדיוק כפי שמתחייב מיחסי פסיכולוג מטופל, זאת, גם כאשר המאמן המקצועי שואל שאלות לגבי הספורטאי. . . במסגרת אותו "מקום" בו הספורטאי מרגיש מוגן, מרגיש בבית, קל לנו, כאמור, לקבוע מטרות – "מטרות דרך ולא רק מטרות הישג" ולבחון את יכולותינו להגיע אליהן ושוב, כמובן, חשוב שתקבע מטרה ברת הישג וריאלית ומדגיש שוב – מטרות אלו צריכות להיות תחומות בזמן ומוגדרות היטב, כמו גם, נקודות ביניים לבחינת מגמת השיפור והעמידה או התיקון וההתאמה של המטרות אל הספורטאי הספציפי והתקופה הנתונה בו הוא נמצא עם חייו: משפחה, עבודה, אנרגיה כללית ועוד.

המאמץ הזה לא לוותר, להתמודד עם הבחורים הצעירים והחזקים דוחף אותך אל עבר עמידה ביעדים גבוהים יותר, המטרה מוגדרת ומתעדכנת בהתאם לקשיים שצצים ועולים כל הזמן – בספורט כמו בחיים כמובן.

אימון מנטאלי 2

 

האימון המנטאלי עובד, הן ברמת הפרט – מפגשים אישיים והן ברמת הקבוצה עם הפעלות מגוונות, הפעלות היוצרות "יחידה" מגובשת, הרמונית וסינרגטית המוכנה לפעול למען מטרת העל של הקבוצה (להישאר ליגה, לקחת אליפות ארצית, ליגת אלופות וכדומה) ולהמנע ככל שניתן ממצב בו הפרטים בקבוצה נלחמים על חייהם ועתידם על חשבון הקבוצה. אימון זה מטפח ומחדד גם היבטים של מוטיבאציה גבוהה הנשמרת לאורך זמן בין חברי הקבוצה, מנהליה וכן ולא פחות חשוב, אוהדיה (ראו את המקרה המצער של בית'ר ירושלים מהעונה והתפוררות הקבוצה, עת למשחק ליגה שלה הגיע פחות מ 1000 אוהדים) והאנשים שנותנים לה את הגב ואת האמונה לפועלם. על ספורטאית סופר מוכשרת שלא נשברת גם כאשר היא משחקת פצועה, צפו כאן.

אימון מנטאלי נעזר בטכניקות ומתודות שונות שחלקן שאובות מעולם הפסיכולוגיה; "בספורטדוק" למשל, מושם דגש רב על פסיכולוגיה חיובית – חשיבה חיובית (זליגמן 1998) ונעזרים בשיטות של ביו – פידבקהדמיה – virtiulisation (תהליך של יצירת תמונה בראש, תוך שימוש בזיכרון ובדמיון, בו המוח שולח מסרים לגוף וממש מבוצעת פעילות נוירונית) וניתוחי וידאו – video analysis וצילום ותיעוד של ספורטאים "במגרש שלהם".

האימון המנטאלי, לסיכום, עובד על מציאת ערכים ממשיים עבור השחקן, הן כאדם והן כספורטאי; למעלה מכך, שאיפתי כמאמן מנטאלי, היא ליצור מצב בו ספורטאי יוצא ממני בכל פגישה עם ערך חדש, ערך שצף במהלך השיחה ואותו ייקח עמו הספורטאי אל המגרש, אל החיים. שחקן אשר יידע לאמץ ולסגל יכולות מנטאליות גבוהות עם עבודה קשה על המגרש ומחוצה לו, כמעט בהכרח יגיע למקומות גבוהים יותר מאלו שלא מאמנים ומתרגלים יכולות אלו; שווה לנסות . . . דברו אתי, אשמח.

 

אימון מנטאלי 3
ספורטאית שרוצה להיות "חזקה בראש" נכנסת בחורף למים, לים, על מנת לחוש חזקה, עוצמתית ונחושה בטרם "תחרות מטרה"

 

אסף לב

מאמן טריאתלון, מאמן מנטאלי 

הצטרפו אלינו בפייסבוק 

ערוץ היוטיוב שלי